تاریخچه فرهنگستان

 تاریخچه فرهنگستان زبان پارسی:

فرهنگستان یکم (دوره رضاشاه):
این فرهنگستان در ۲۹ اردیبهشت سال ۱۳۱۴ بدستور رضاشاه پایه گذاری شد و تا سال ۱۳۲۰ نزدیک به ۲۰۰۰ واژه پارسی به جای واژگان بیگانه پیشنهاد کرد که ازین میان می توان به واژگان ارتشی مانند لشگر (بجای دیویزیون)، تیپ (بجای بریگاد)، هنگ (بجای لژیون)، سرهنگ (بجای کلونل)، شهربان (بجای پلیس) و نام وزارت خانه ها و سازمان ها مانند آموزش و پرورش (بجای معارف)، راه و ترابری (بجای طرق و شوارع)، دادگستری (بجای عدلیه)، شهربانی (بجای نظمیه)، شهرداری (بجای بلدیه)، بهداری (بجای صحه) و ... اشاره کرد.
فرهنگستان دوم (دوره محمدرضا شاه):
این فرهنگستان در پنجم امرداد سال ۱۳۴۷ بنیان گذاری شد و در چهار پژوهشکده واژه‌گزینی، گردآوری واژه‌های پارسی‌، زبان‌ پارسی باستان و میانه و دستور زبان فعالیت می کرد. این فرهنگستان تا سال ۱۳۵۷ برپا بود و مجموعا 6650 واژه پارسی در برابر واژه‌های بیگانه پیشنهاد کرد که می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:
رایانه (بجای کامپیوتر)، رسانه (بجای مدیوم)، همایش (بجای سمپوزیوم)، گردهمایی (بجای کنفرانس)، همه پرسی (بجای رفراندوم) و ...
فرهنگستان سوم (جمهوری اسلامی):
یازده سال پس از انقلاب اسلامی شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه فرهنگستان زبان و ادب پارسی را طی دو نشست در روزهای ۲۶ دی ماه ۱۳۶۸ و ۲۴ بهمن همین سال به تصویب رساند و نخستین نشست شورای فرهنگستان در ۲۶ شهریور سال ۶۹ برگزار شد. مهم ترین کار این فرهنگستان واژه سازی و واژه گزینی برای واژه های بیگانه است که می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:
بالگرد (بجای هلیکوپتر)، رزمایش (بجای مانوور)، گذرواژه (بجای پسورد)، تارنما (بجای وب سایت)، پیامک (بجای اس ام اس) و ... .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها: فرهنگسرا

تاريخ : دو شنبه 11 مرداد 1395 | 16:40 | نویسنده : اصغر رضایی گماری |